Do hry Middle-earth od Games Workshop přifrčel nový pravidlový modul. Jestli jste někdy o hře uvažovali, ale stále se do ní nepustili, s knihou Battle companies už to nemůžete mít lehčí.
Princip Battle companies je totiž vzít mechaniky a atmosféru „velké“ Middle-earth: Strategy Battle Game (jak zní plný název) a zmenšit je do formátu, který na jednu stranu umožní začátečníkům snadno a rychle si osahat pravidla a na stranu druhou pokročilým hráčům nabídne nový rozměr hry, který z wargamingového Pána prstenů neznají. Vysvětlím popořadě.
Začátečníci mají skvelou možnost seznámit se s hrou díky tomu, že nepotřebují zdlouhavě budovat armádu (a investovat peníze do hromady figurek). Vystačí si s jednou, maximálně dvěma různými boxy figurek, které se prodávají cca od pěti stovek do tisícovky, a i ty nevyužijí celé. Stačí slepit a nabarvit pět šest modelů (v boxu jich je běžně okolo dvaceti) a může se hrát. Vzhledem k tomu, že z hlediska soubojů používají Battle companies stejné mechaniky jako velký formát, si pravidla pro boj tváří v tvář, střelbu, morálku nebo kouzlení začátečník snadno nacvičí na pár modelech a pak může snadno přejít k boji armád. Když to vezmu od oka, pokud vám jde hlavně o hru a ne úplně o modelařinu, za hodinu máte svou kumpanii slepenou, za další dvě hodiny nabarvenou, přes noc to necháte schnout a druhý den můžete hrát. Tohle je na wargamingové poměry až rekordně krátká doba, myslím si.
Zkušení hráči zase Middle-earth poznají z úplně jiného úhlu. Místo na bitvy armád se modul soustředí na kampaňové hraní malých skupin, kde každý bojovník je unikátní a ke každému si vybudujete nějaký vztah. Jak se jde ze scénáře do scénáře, z boje do boje, jednotliví bojovníci získávají zkušenosti a sílí. Stávají se z nich větší namakanci, elitní jednotky, někteří se dokonce stávají jedinečnými hrdiny Středozemě, kteří začnou ovládat kouzla nebo se z nich vyklubou tak výborní hraničáři, že by jim Aragorn mohl říkat pane kolego.
Za sebe říkám, že tenhle princip expení jednotlivých bojovníků mě láká hodně. Games Workshop tohle umí, hrál jsem roky Blood Bowl, hrál jsem Mordheim i Necromundu a můžu potvrdit, že si ke své skvadře vybudujete vztah. Ale pozor, čím větší borec, tím spíš mu můžou jít soupeři po krku. A věřte mi, máloco v takových kampaních bolí tolik jako ztráta nejlepšího bojovníka.
Middle-earth je nová edice pravidel, ve které Games Workshop spojil jak starší hry tematicky věnované Pánovi prstenů, tak novější edice z Hobita. Jsem za to spojení rád, sice občas vede k anti-loreovým situacím, kdy proti sobě můžou stát vojska Arnoru a Dol Amrothu nebo třeba Esgaroth proti mrtvým z Šeré brázdy, ale došlo tím ke zjednodušení pravidel a zároveň rozšíření možností pro hráče.
Hra využívá známé wargamingové principy nacenění modelů i jejich vybavení, které nemá smysl jednotlivě rozepisovat, ale pro představu – zatímco hráč Roklinky začíná s pěti elfy, hráč Morie má k dispozici jedenáct goblinů. Gondor začíná se šesti vojáky, potvory z Temného hvozdu zase se dvěma pavouky a třemi vrrky (ano, můžete tu hrát za pavouky a sbírat s nimi zkušenosti, raději jsem nestudoval, co později dokážou).
Důležité je zdůraznit to kampaňové hraní. Battle companies sice fungujou jako skvělá vstupní brána pro začátečníky, dáte si jednu dvě mapy a máte to v ruce, ale ty skutečně zábavné aspekty modulu docení až hráči, kteří se pustí do dlouhodobého hraní s progresem své družiny. Ještě dodám, že scénáře jsou doplněny o možnost hrát je v různém prostředí, která se pravidlově liší. Jinak se jednotky pohybují na rohanských pláních a jinak na vratkých prknech Jezerního města. A takových detailů je v knize mnohem víc.
Modul Battle companies byla zábava už pročítat, sranda při hraní s ním bude taky velká. Já osobně to úplně nedocením, protože hraju kampaň v D&D, Star Wars RPG, teď jsme rozjeli Gloomhaven a ze čtvrté kampaně by mi asi jeblo. Ale mít víc času, skočil bych do toho po hlavě. Takhle mi nezbývá než čekat na další modul rozšiřující „velkou“ Middle-earth, který se bude tematicky točit okolo vyplenění Kraje Sarumanovými pohůnky. Už aby tu byl! Ten modul, ne Saruman.