Fantasy Flight Games připravují další hru ze světa Arkham Horror. Tentokrát má být časově mnohem svižnější a zaměřená víc na boj.
Když jsem psal poslední článek pro BiggMagg o rozšíření k Panství hrůzy, porovnával jsem si v hlavě hry na Lovecraftovy motivy, které společnost Fantasy Flight Games vydala a došlo mi, že jsem chtěl už před časem napsat krátký článek o jejich chystané novince Final Hour. To člověk zapomene hned, povinnosti, uzávěrky, stačí jedna živelnější redakční porada a už se z ní odchází s hlavou plnou úplně jiných myšlenek. I proto jsem na tento blog dva týdny nic nenapsal, ale konec řečí okolo, pojďme na věc.
Co se lovecraftovských deskovek od FFG týče, hrál jsem Arkham Horror, Eldritch Horror i Panství hrůzy, minuly mě jen ty jejich karetní kousky. Hry jsou to vynikající, ale všechny jsou dost náročné – jak obtížností, tak časově. Ve FFG si toho jsou vědomi a proto jako jednu z prvních věcí o Final Hour prozradili její délku. Jedna hra by se měla vejít do hodiny (už ten název, že…), což je oproti výše jmenovaným hrám poloviční až třetinová doba. Zároveň bude hra cílit spíš na boj, ve FFG už avizovali, že ze široké škály jejich postav vybrali do Final Hour hlavně bouchače, ať už herně nebo z hlediska lore.
Hra se odehrává ve městě Arkhamu na půdě Miskatonické univerzity. Detektivové, za které hráči hrají, přijíždějí na místo v poslední možný moment, rituál už běží, po kampusu se plíží nestvůry, oblohu zahalil obrovský vír a hrdinným postavám nezbývá nic jiného než se pokusit na poslední chvíli rituál zastavit a zabránit tak příchodu prastarého.
Teď přichází část, kdy budu teoretizovat, protože jsem zatím neměl jak si hru osahat. Ale z preview FFG i šťastlivců, kteří si mohli Final Hour vyzkoušet se zdá, že hráči musí řešit hlavně dva úkoly – hledání stop k zastavení rituálu a boj proti stále rychlejí se spawnujícím nestvůrám. Dost mi to v tomto směru připomíná vynikající Andor (znovu zdůrazňuju – jen uvažuju, vydání je ještě daleko).
Zajímavá a v rámci značky inovativní je mechanika kooperace hráčů, která jde hodně vstříc atmosféře. Aby byl rituál zastaven, musí se skupina rozdělit. Jeden běží na koleje, druhý do učeben, třetí třeba do menzy. V takové situaci se mezi sebou detektivové nemají jak domluvit a hráči ten pocit zažijí skrze karty akcí, které vykládají. Každá karta má nějakou iniciativu, vy si sice můžete svou akci vybrat, ale roli hraje i to, jakou kartu si vybrali ostatní. Úspěch akce nestojí jen na vašem rozhodnutí, ale i na pořadí, ve kterém jsou akce podle iniciativy rozhodovány. Tento způsob zahrávání akcí jsme si s mou deskovkovou partou vyzkoušeli už na Gloomhavenu a je to vynikající. Samozřejmě že nejde hráčům zabránit, aby se u stolu domluvili, jakou kartu kdo zahraje, ale obejdou tím jednu ze stěžejních mechanik hry a ochudí se o zážitek.
Tak jako není dopředu jasné, jak moc sehraní detektivové budou, není jasný ani jejich výsledek. Primární je samozřejmě sbírat stopy k zastavení rituálu, ale kdy k tomu dojde záleží na samotných hráčích. Ti si totiž na základě nasbíraných stop řeknou, že teď je konečně čas to zkusit a pak přijde okamžik pravdy. Zastavení rituálu má svá vlastní pravidla a povede se jen v případě, že hráči našli patřičné stopy a pochopili, jakým způsobem mají rituál zastavit. Když to nevyjde, smůla. Cthulhu je tady a přišel konec světa. Pokud si hráči na pokus zastavit rituál ještě nevěří, můžou zkusit hledat stopy déle, ale pak zase hrozí, že je brzy přejede stále větší a větší horda nepřátel.
Podle těch preview, co jsou venku, se mi Final Hour líbí dost. Já mám ty arkhamovské deskovky od FFG fakt rád a vypadá to, že novinka není jejich derivát ani pokus o ždímání peněz, ale opravdu rozšiřuje škálu her z tohoto světa do větší rozmanitosti. Je otázka, jestli se to svižné tempo a tlak od prvního kola nebudou trochu třískat s lovecraftovským feelingem, který je třeba v Arkham a Eldritch Horroru hmatatelný, ale částečně díky tomu, že hráčům dává čas se do hry pořádně ponořit, rozkoukat se a krůček za krůčkem to do sebe vsakovat až do závěrečného kataklyzmatu. Final Hour v tomhle bude nejspíš jiná. Ale i tak se na ni těšim. Jako malej Jarda, ha ha ha! Brzy se dozvíme, jaká hra je, v originále vychází ve čtvrtém letošním kvartálu, české lokalizace bychom se měli dočkat snad během příštího roku.